Jak začít s webovou analytikou

V dnešní době internetu se lidem otevírají nové možnosti propagace. Nejde jen o to mít webové stránky a koupit si někde na Seznamu nebo na iDnesu nějaký banner. Takto je dnes vnímána internetová reklama. Většina menších firem vzhlíží k velkým hráčům na trhu a přejímají jejich techniky, které nemusí být vždy správné (viz. článek: Přišel jsem na chyby v online marketingu ČSOB).

Když píši o nových možnostech, tak myslím něco hlubšího, efektivnějšího, výkonnějšího, promyšlenějšího, něco co přináší reálné výsledky (konkrétní čísla).

K čemu je webová analytika

  • pomůže nám poznat návštěvníky webu a naše zákazníky
  • ukáže nám jak se chovají zájemci o naše produkty/služby
  • zvýrazní nám slabá i silná místa našeho webu
  • pomocí webové analytiky můžeme zlepšovat své výsledky a tím i více prodávat

Webová analytika je svůj vlastní obor v online marketingu, který nám jasně ukazuje jak zafungovala reklamní kampaň. Tyto reklamní kampaně mohou být online, ale i offline. I venkovní reklamu lze měřit, pokud je udělána chytře.

 

Jak nad prodejním webem přemýšlet – důležité

Ten, kdo vám bude ve firmě dělat webovou analytiku, tak by měl mít přístup k obchodním výsledkům, ke všem marketingovým aktivitám, měl by rozumět cílům vašeho projektu a mnoho dalších věcí z obchodního procesu. Proto je nutné si udělat hloubkovou analýzu obchodního procesu a pochopit způsob prodeje. Je také potřeba vyzkoušet nákupní proces z pohledu zákazníka. Musíte znát potřeby a chování zákazníka, abyste mohli správně nastavit váš prodejní web. Zapomeňte na staré známé „já si myslím“…. Vaše prodeje by se měli řídit tím, jak to vidí a co chtějí vaši zákazníci.

Jak začít s webovou analytikou – kroky:

Abychom maximálně využili to, co nám internet a analytika nyní dovoluje, tak bychom měli:

  1. mít správně nastavený prodejní web, tak aby prodával,
  2. používat analytické nástroje – Google Analytics,
  3. mít jasně stanovené a nastavené cíle, které chceme sledovat,
  4. mít správně nastavené obchodní a webové reporty, ideálně automatizovaně.

Každá z výše uvedených věcí obsahuje několik kroků, které je nutné udělat, jeden z důležitých o kterém jsem tu ještě nemluvil je mít tzv. otagované reklamní kampaně pomocí UTM kódů. Toto nám umožní měřit výkon jednotlivých zdrojů návštěvnosti v čase.

Když máme tyto všechny věci správně nastavené, tak pak můžeme spustit reklamní kampaň a jednoduše sledovat například pomocí Google Analytics nebo jiných nástrojů, jak se návštěvníci/zákazníci chovají.

Webová analytika nám dává krásný přehled o tom, jak věci fungují. Díky tomu můžeme tyto věci zlepšovat, upravovat, zjednodušovat.

Krátce řečeno: vše co nám webová analytika ukáže, tak můžeme pomocí drobných úprav zlepšit a tím zvýšit obchodní výkon (zvýšit počet stanovených cílů = peníze, počet získaných emailů, počet rezervací…).

CO JE DŮLEŽITÉ

  • vždy si jasně stanovit cíle, které sledujeme
  • mít dobře připravený prodejní web
  • nekoukat jen na jedny čísla z Analytiky, ale sledovat čísel v různých konsekvencích/posloupnostech
  • ptát se, jestli peníze investované do kampaně se opravdu vrátily a za jak dlouho (ROI)
  • učit se z aktuálních výsledků a vše dále zlepšovat

 

Přehled dalších analytických nástrojů

Většina z nás používá Google Analytics (GA), stejně je tomu i ve světě, je to nejpoužívanější analytický nástroj. Umí opravdu spoustu věcí, mluví česky. Ovšem i GA má alternativu. Takových online nástrojů je mnoho, ale vypsal jsem vám jich 7, abych vás zbytečně nezahltil. Já používám mimo jiné i Mixpanel, který nám dává zase trošku jiná data než GA.

Nástroj pro sledování heatmap a klikání na webu

Dobrý nástroj ve kterém lze sledovat jak naši návštěvníci skrolují po stránce, na jaké odkazy klikají a další zajímavé informace můžete sledovat pomocí nástroje CrazyEgg: www.crazyegg.com

 

Co nedělat v internetovém marketingu

  1. Slepě kopírovat konkurenci
  2. Špatně kopírovat něco co si myslíme, že funguje
  3. Spustit reklamní kampaň a nemít dobře připravený prodejní web
  4. Nemít nastavené měření efektivity jakékoliv reklamy, kterou provádíme
  5. Nesmyslně a impulsivně investovat peníze do drahé a neefektivní reklamy a myslet si, že se zvýší prodeje

 

Zvěrem jen dodám: myslete, měřte, zlepšujte.


Jedno mé rčení nakonec:

„Co se nedá reportovat, to se nedá řídit a zlepšovat“.

Autor článku je Jiří Svoboda

Jiří Svoboda je online marketér, autor projektu Včíslech.cz, Reportivo.czEasytimer.cz a provozovatel několika další projektů. Více o Jirkovi najdete na www.jirka-svoboda.cz/o-mne

Můžete mě sledovat na sociálních sítích:

Autor na Google+: Jirka Svoboda



Share this:
Share this page via Email Share this page via Stumble Upon Share this page via Digg this Share this page via Facebook Share this page via Twitter
Jiří Svoboda
Podnikatel a konzultant zabývající se efektivním internetovým marketingem. Zajímá se o inovace ve vzdělávání, podporuje vzdělávání přes internet a používání chytrých internetových nástrojů, které usnadňují život podnikatelům. V podnikání se orientuje na výsledek a budování důvěryhodnosti a zákaznické spokojenosti.
Komentáře

Přidat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Vaše osobní údaje budou použity pouze pro účely zpracování tohoto komentáře.