V dnešní době internetu se lidem otevírají nové možnosti propagace. Nejde jen o to mít webové stránky a koupit si někde na Seznamu nebo na iDnesu nějaký banner. Takto je dnes vnímána internetová reklama. Většina menších firem vzhlíží k velkým hráčům na trhu a přejímají jejich techniky, které nemusí být vždy správné (viz. článek: Přišel jsem na chyby v online marketingu ČSOB).
Když píši o nových možnostech, tak myslím něco hlubšího, efektivnějšího, výkonnějšího, promyšlenějšího, něco co přináší reálné výsledky (konkrétní čísla).
Webová analytika je svůj vlastní obor v online marketingu, který nám jasně ukazuje jak zafungovala reklamní kampaň. Tyto reklamní kampaně mohou být online, ale i offline. I venkovní reklamu lze měřit, pokud je udělána chytře.
Ten, kdo vám bude ve firmě dělat webovou analytiku, tak by měl mít přístup k obchodním výsledkům, ke všem marketingovým aktivitám, měl by rozumět cílům vašeho projektu a mnoho dalších věcí z obchodního procesu. Proto je nutné si udělat hloubkovou analýzu obchodního procesu a pochopit způsob prodeje. Je také potřeba vyzkoušet nákupní proces z pohledu zákazníka. Musíte znát potřeby a chování zákazníka, abyste mohli správně nastavit váš prodejní web. Zapomeňte na staré známé „já si myslím“…. Vaše prodeje by se měli řídit tím, jak to vidí a co chtějí vaši zákazníci.
Abychom maximálně využili to, co nám internet a analytika nyní dovoluje, tak bychom měli:
Každá z výše uvedených věcí obsahuje několik kroků, které je nutné udělat, jeden z důležitých o kterém jsem tu ještě nemluvil je mít tzv. otagované reklamní kampaně pomocí UTM kódů. Toto nám umožní měřit výkon jednotlivých zdrojů návštěvnosti v čase.
Když máme tyto všechny věci správně nastavené, tak pak můžeme spustit reklamní kampaň a jednoduše sledovat například pomocí Google Analytics nebo jiných nástrojů, jak se návštěvníci/zákazníci chovají.
Webová analytika nám dává krásný přehled o tom, jak věci fungují. Díky tomu můžeme tyto věci zlepšovat, upravovat, zjednodušovat.
Krátce řečeno: vše co nám webová analytika ukáže, tak můžeme pomocí drobných úprav zlepšit a tím zvýšit obchodní výkon (zvýšit počet stanovených cílů = peníze, počet získaných emailů, počet rezervací…).
Většina z nás používá Google Analytics (GA), stejně je tomu i ve světě, je to nejpoužívanější analytický nástroj. Umí opravdu spoustu věcí, mluví česky. Ovšem i GA má alternativu. Takových online nástrojů je mnoho, ale vypsal jsem vám jich 7, abych vás zbytečně nezahltil. Já používám mimo jiné i Mixpanel, který nám dává zase trošku jiná data než GA.
Dobrý nástroj ve kterém lze sledovat jak naši návštěvníci skrolují po stránce, na jaké odkazy klikají a další zajímavé informace můžete sledovat pomocí nástroje CrazyEgg: www.crazyegg.com
Zvěrem jen dodám: myslete, měřte, zlepšujte.
Jedno mé rčení nakonec:
„Co se nedá reportovat, to se nedá řídit a zlepšovat“.
Jiří Svoboda je online marketér, autor projektu Včíslech.cz, Reportivo.cz, Easytimer.cz a provozovatel několika další projektů. Více o Jirkovi najdete na www.jirka-svoboda.cz/o-mne
Autor na Google+: Jirka Svoboda